UndervisningGalathea 3 gør op med forestillingen om, at videnskabens verdenen er støvet og befolket af nørder. Med direkte satellitopkobling fra ekspeditionsskibet til klasseværelserne vil det være muligt at inddrage forskningen på Galathea 3 aktivt i undervisningen – og sætte kød og blod på det at være forsker!
”Mange børn og unge har et billede af forskning og videnskab som kedeligt, fjernt og nørdet. Der er brug for andre billeder, som skabes gennem konkrete oplevelser af, at forskning bygger på nysgerrighed, eksperimenter og kreative løsninger. Kort sagt: Fascinationen af det vi ikke ved, men gerne vil vide mere om.
Forskning er ikke kedelig. Forskning har faktisk alle de ingredienser, som børn og unge finder spændende: gåder, mystik, heltefigurer, farverige begivenheder, gode historier, mulighed for den store gevinst og berømmelse. Det er bare et spørgsmål om at kommunikere det rigtigt.
Børn og unge skal fra første færd opleve, at forskning og ny viden er vedkommende, spændende og sjov. Ny viden skal være en integreret del af deres hverdag. Det kræver, at vi gør op med billedet af forskningen som støvet og befolket af nørder, og i stedet udvikler nye billeder og opstiller nye rollemodeller, som tilsammen gør det 'cool' at være forsker.”
Sådan konkluderer Videnskabsministeriets tænketank i rapporten Forsk og fortæl.
Galathea 3 skal bidrage til at gøre det spændende og attraktivt at være forsker. Med internetbaserede undervisningsforløb og aktiviteter i forbindelse med ekspeditionen vil det være muligt at se forskerne over skuldrene - og alle skole- og gymnasieelever i Danmark, Grønland og på Færøerne har mulighed for at deltage i konkurrencer om et ophold ombord på ekspeditionen.
|