Tsunamien i Tranquebar - social rekonstruktion og opfattelser af risikoProjekt ved Frida Hastrup, Center for Komparative Kulturstudier, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Københavns Universitet
Ph.d.-vejleder: Esther Fihl |
Barakker i Tranquebar efter Tsunamien ramte byen i december 2004 Foto: Ingrid Fihl Simonsen, aug. 2005 |
The Tsunami in Tranquebar – Social Reconstruction and Notions of Risk in a post-tsunami societyPh.D.-project by Frida Hastrup, University of CopenhagenThe project is financed by the Bikuben Foundation and is part of the Galathea3 expedition. In December 2004, the tsunami in the Indian Ocean caused severe damages to Tranquebar, killing around 800 people, destroying houses, boats and agricultural land, and leaving high demands for relief aid in the area. The aim of this Ph.D.-project is to analyse the social and cultural effects of the tsunami in Tranquebar and the attendant process of reconstruction. The project focuses on the ways in which the social life in Tranquebar (family structures, power relations, education etc.) has been affected, and investigates how changing notions of risk and safety become implicit factors in the process of reconstruction. Moreover, the projects analyses how different and possibly conflicting narratives of the tsunami are used strategically by various actors such as survivors, NGO’s, and local authorities in order to identify legitimate recipients of humanitarian aid. Stating that post-tsunami reconstruction in Tranquebar is a process which goes far beyond the mere material rebuilding that is often the explicit aim of relief projects, this project can provide a more holistic understanding of the tsunami as well as theoretical insights into of natural disasters, thus ideally aiding and abetting recovery after the catastrophes. The project’s duration is three years. It will be undertaken at Centre for Comparative Cultural Studies, Institute for Regional and Cross-Cultural Studies, University of Copenhagen, under supervision of Esther Fihl |
Huts in Tranquebar after the Tsunami hit in December 2004 Photo: Ingrid Fihl Simonsen, Aug. 2005 |
Frida Hastrup, Ph.d-stipendiat, Cand.MagInstitut for tværkulturelle og regionale studierKomparative kulturstudierLeifsgade 33, 7. sal.2300 København Shastrup@hum.ku.dkTematisk specialisering i kollektiv vold, naturkatastrofer, folkedrab, narrativitet, forsoningsprocesser, anerkendelse, menneskerettigheder og historieskrivning efter undertrykkelse og sociale sammenbrud. Regional specialisering i Cambodja og Indien. Cand.mag. i religionssociologi fra Københavns Universitet, 2003 1. maj 2005 - 31. okt. 2005: Forskningsassistent ved Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Center for Komparative Kulturstudier, KU på forskningsprojekt om virkningerne af tsunamien i Tranquebar. Projektet finansieres af Carlsbergfondet.Ekstern lektor på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Center for Komparative Kulturstudier, forår 2005 på kurset "Kultur til forhandling: Lokale og globale processer". Undervisningsassistent på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Center for Komparative Kulturstudier, efterår 2004 på kurset "Historie, myter og fortællinger i antropologisk perspektiv" Jun. 2004: praktikant på Institut for Menneskerettigheder. Okt. 2003 - feb. 2005: Redaktions- og projektmedarbejder for Dansk Institut for Internationale Studier, Afdeling for Holocaust- og folkedrabsstudier på undervisningsprojektet Auschwitz-dag. |
|
Katastrofer og mediebegivenhederOgså Tranquebar blev ramt af tsunamikatastrofen den 26. december 2004. Op imod 800 mennesker mistede livet i flodbølgen, og hele kvarterer i byen blev ødelagt. Huse, hytter, fiskerbåde og andet udstyr blev destrueret, ligesom megen landbrugsjord med ét slag blev ubrugelig, fordi salt fra det oversvømmende havvand ødelagde væksterne. De mest direkte udsatte befolkningsgrupper var fiskerkasten og de landarbejdere, der boede i små husklynger langs kysten i udkanten af byen. Katastrofen har dog også haft stor økonomisk betydning for byens øvrige indbyggere, fordi store dele af den sædvanlige handel og udveksling blev sat i stå. Delstatsregeringen for Tamil Nadu gav kompensation for omkomne familiemedlemmer og uddelte kuponer, der kunne omsættes til basale fornødenheder. Denne officielle hjælp var dog ikke tilstrækkelig, og efter tsunamien strømmede mange både indiske og internationale hjælpeorganisationer til Tranquebar for at bidrage med katastrofehjælp. I første omgang afhjalp organisationerne det øjeblikkelige behov for mad, drikkevand, tøj og medicin, og opførte desuden midlertidige boliger til genhusning af de mange hjemløse. Efter denne fase med akut nødhjælp har forskellige organisationer også igangsat mere langsigtede bistands- og genopbygningsprojekter fx rensning af den ødelagte landbrugsjord, opføring af nye permanente boliger, uddannelsestilbud, og forskellige indkomstgenererende projekter. Men tsunamien trækker også langvarige kulturelle spor. Dette er et af omdrejningspunkterne i mit feltarbejde i Tranquebar. |
Nye huse opføres til fiskerne. Imens bor de i midlertidige hytter. |
Monsunregnen står ned i toveFrida Hastrup har nu foreløbigt været 4 måneder i Tranquebar, hvor hun Af Frida Hastrup og Nils Finn Petersen Frida: Jeg skriver fra et meget vådt Tranquebar. Jeg har lige været igennem |
Stemningsrapport fra Tranquebar, Sydindien
I forbindelse med mit ph.d.-projekt om eftervirkningerne af tsunamien i december 2004 har jeg i de seneste fire måneder været på feltarbejde i den lille sydindiske landsby Tranquebar, hvor flodbølgen ramte med voldsom kraft. Udgangspunktet for projektet er, at tsunami-katastrofen ikke kun er en naturbegivenhed, men et møde mellem en begivenhed i naturen på den ene side og en udsat befolkningsgruppe på den anden side. En katastrofe som tsunamien er dermed både en naturbegivenhed og en dramatisk kulturbegivenhed. Derfor har jeg sat mig for at analysere alle de mere eller mindre synlige sociale og samfundsmæssige konsekvenser af katastrofen og at se på, hvordan katastrofen bliver forstået og fortolket af de overlevende i deres forsøg på at genopbygge et velkendt liv. En af de meget synlige ændringer i landsbyen er, at en helt ny bydel med ca. 1200 nye huse er under konstruktion for at genhuse de fiskerfamilier, hvis hytter blev beskadiget eller helt skyllet væk i december 2004. Husene bliver bygget på et stort stykke eleveret jord officielt i passende afstand fra stranden og efter nye tsunami- og jordskælvssikre forskrifter. Det er dog et kapløb mod tiden, da tidsplanen for byggeriet for længst er overskredet. Jeg er derfor ikke helt overbevist om, at alle hviletidsbestemmelser og arbejdsmiljøregler bliver overholdt. Noget af det, jeg har undersøgt, er, hvad disse nye rammer om folks liv betyder for dem. Selvom det er tydeligt for enhver, at de nye huse ofte er af bedre kvalitet end de gamle, utætte hytter, som en del familier er flyttet tilbage til, er der stadig en vis skepsis overfor nybyggeriet, primært fordi en større afstand til havet besværliggør folks arbejde med fiskene. Så tilsyneladende hellere leve med frygten for en ny tsunami – tilsat lige dele fatalisme og galgenhumor, rørt sammen i et forsøg på at genskabe et genkendeligt liv. De familier, der fortsat bor i de midlertidige genhusningsbarakker, følger dog byggeriet sten for sten i håb om snarlig exit fra de kummerlige barakker, hvor knap to år er alt rigeligt. Blandt de mindre synlige effekter af tsunamien tyder det på, at også helt ’normale’ fænomener som fx den igangværende regntid efter katastrofen er blevet en kilde til frygt, hvor den før bliver præsenteret som en hyggelig om end lidt besværlig tid, lidt ligesom når man sner inde i Danmark. Tilsvarende udtrykker mange fiskere, at tsunamien fuldstændigt har ændret på havet, hvor vind, strøm og fisk ikke længere opfører sig forudsigeligt. Dette er et par eksempler blandt mange på, at en ny usikkerhed har indfundet sig hos de berørte familier – en usikkerhed, der helt og holdent tilskrives tsunamien, som på den måde opfattes som et markant brud i den lokale historie. Uden om alt dette udfolder sig dog også et andet og mindre foruroligende liv, som det er lidt af et eventyr at følge med i. For et par måneder siden oplevede jeg således den lokale tempelfestival præge byen. Den må være Tranquebars udgave af de byfester, som ruller over det danske sommerland – her dog fraregnet alle de (åbenlyse) udskænkningssteder. Bortset fra de mest forlystelsessyge af byens husarer, lod alle jeg talte med til at anse festivalen for lidt af et mareridt. Udover at de syntes, at det er spild af penge, og at de er bange for fyrværkeriet, medførte festivalen en fuldstændig afsindig støjforurening fra de gigantiske, skrattende højtalere, der spillede til den lyse morgen. Ingen, der bor i nærheden af templet, lukkede med andre ord et øje før meget sent på natten, hvilket forklarer, at mange efterfølgende så lidt klatøjede ud. Der var vist nok et religiøst rationale bag festivalen, men det er en anden historie, der absolut var trængt i baggrunden... I denne uge var det en anden højtids tur til at rulle over byen. Det blev tid til Deepawali-festivalen, hvis præcise religiøse betydning jeg også kun har fået nødtørftige forklaringer på. Derimod står det mig lysende klart, at festivalen indebærer en masse fyrværkeri, at alle skal have nyt tøj på, og at man udveksler en mængde mere eller mindre elaborerede former for konfekt og snacks. Jeg selv blev inviteret til at fejre festivalen sammen med min tolk og hendes familie og erfarede ad den vej, at Deepawali er en højtid for de morgenfriske, idet jeg blev bedt om at dukke op kl. fem om morgenen. Således tumlede jeg i lørdags af sted i de endnu nattemørke gader til en lydkulisse af heksehyl og hanegal for at deltage i en rigtig hyggelig og uhøjtidelig højtid – når der var strøm i øvrigt akkompagneret af tamilsk fjernsyn, hvor folk bryder ud i sang og dans med få minutters intervaller, hvilket for en stilfærdig nordbo tager lidt tid at komme til at holde af. Apropos tid; jeg har lidt under to måneder tilbage af opholdet her og må konstatere, at jeg har lært mennesker at kende, som jeg kommer til at savne. Da jeg kom tilbage her til byen efter en udflugt for nogen tid siden, tog jeg mig selv i at tænke, at det var rart at være hjemme igen; også selvom køligere himmelstrøg m.m. efterhånden begynder at virke tillokkende… |
De nye huse i fiskerlandsbyen. Foto af Ingrid Fihl Simonsen Fiskere på stranden. Foto af Celia Ekelund Simonsen |