Tsunamien i Tranquebar: Fiskersamfundet fra kollaps til rekonstruktionForskningsleder Esther Fihl og forskningsassistent Frida Hastrup, Center for Komparative Kulturstudier, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Københavns Universitet
Fiskeri har traditionelt beskæftiget langt den største del af befolkningen i landsbyen Tranquebar på Coromandelkysten i det sydlige Indien. Den 26. december 2004 blev dette forhold brutalt forandret, da flodbølgen efter jordskælvet ved Indonesien med ét slag næsten totalt udslettede fiskerkastens del af Tranquebar. Omkring 800 mennesker omkom, ligesom hytter, både og de traditionelle katamaraner blev destrueret. Dette udgjorde ikke kun personlige tragedier for de berørte fiskerfamilier, men har også i videre forstand fået de eksisterende sociale strukturer til at vakle. Det sociale netværk via slægtskab er delvis sat ud af kraft, og forholdet mellem generationer og køn er kraftigt forrykket. På en tragisk baggrund er der i Tranquebar således netop nu en unik mulighed for at studere et lokalsamfund under voldsom forandring. Siden begyndelsen af 1980’erne har Esther Fihl gennem tilbagevendende etnografiske feltarbejder beskæftiget sig med kystfiskerne i Tranquebar. I fokus for hendes forskning blandt fiskerne har været de sociale og kulturelle transformationsprocesser internt i fiskerkasten og i forholdet til andre kaster i området. Blandt andet har hun fulgt de kulturelle implikationer af indførelsen af nye fisketeknikker og betydningen af nye måder at fordele overskuddet fra fiskesalget. I de senere år er flere lokale NGO’er desuden dukket op, hvilket illustrerer interessante ændringer i de lokale opfattelser af socialt ansvar, kønsroller og solidaritet i lokalsamfundet. I dette arbejde ligger således ca. 25 års indsamlet materiale, som nu tjener som baggrund, imod hvilken tsunamiens effekter på kort og langt sigt vil kunne efterspores. Nødhjælpfasen er overstået i Tranquebar. De internationale hjælpeorganisationer har trukket sig ud, og lægeholdene er rejst. Den eksterne opmærksomhed om katastrofen er altså kraftigt aftaget. Med Frida Hastrups feltarbejde i Tranquebar i februar og marts 2005 er Esther Fihls hidtidige etnografiske materiale om dette fiskersamfund nu suppleret med nye data om, hvordan fiskerne selv håndterer genopbygningen af deres samfund, og hvorledes de interagerer med lokale og statslige indiske myndigheder samt internationale interessenter. De opdagelser, der knytter sig hertil, er desuden relevante i en større teoretisk sammenhæng, fordi de i bredere antropologisk forstand knytter an til spørgsmål om, hvordan mennesker genetablerer et hverdagsliv efter sociale og naturlige katastrofer. Formålet med Frida Hastrup og Esther Fihls fælles forskningsprojekt er på denne baggrund at indsamle og bearbejde etnografisk materiale om fiskerne i Tranquebar, efter at deres livsgrundlag med et blev taget fra dem. Frida Hastrups feltarbejde har tjent som baggrund for formuleringen af et ph.d.-projekt inden for feltet. |
Esther Fihl, Lektor, Dr. PhilInstitut for tværkulturelle og regionale studierKomparative kulturstudierKøbenhavns UniversitetLeifsgade 33, 7. sal.2300 København S.efihl@hum.ku.dkSpecialiserer sig i kultursammenstød, kolonialisme, kulturel in- og eksklusion, interkulturel kommunikation, repræsentation og videnshistorie. Regional specialisering i Indien og Centralasien. Etnografisk feltarbejdserfaring fra landsbyen Tranquebar i Sydindien og torajabefolkningen på Sulawesi i Indonesien Læs mere om Esther Fihls aktuelle forskning på: www.komparativekulturstudier.ku.dk/forskning
Magister i Etnografi og Socialantroplogi fra Århus Universitet, 1983. Kandidatstipendiat samme sted 1984-6.
2004- Lektor på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Leder af Center for Komparative Kulturstudier, Københavns Universitet |
|
Frida Hastrup, Ph.d-stipendiat, Cand.MagInstitut for tværkulturelle og regionale studierKomparative kulturstudierLeifsgade 33, 7. sal.2300 København Shastrup@hum.ku.dkTematisk specialisering i kollektiv vold, naturkatastrofer, folkedrab, narrativitet, forsoningsprocesser, anerkendelse, menneskerettigheder og historieskrivning efter undertrykkelse og sociale sammenbrud. Regional specialisering i Cambodja og Indien. Cand.mag. i religionssociologi fra Københavns Universitet, 2003 1. maj 2005 - 31. okt. 2005: Forskningsassistent ved Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Center for Komparative Kulturstudier, KU på forskningsprojekt om virkningerne af tsunamien i Tranquebar. Projektet finansieres af Carlsbergfondet.Ekstern lektor på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Center for Komparative Kulturstudier, forår 2005 på kurset "Kultur til forhandling: Lokale og globale processer". Undervisningsassistent på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Center for Komparative Kulturstudier, efterår 2004 på kurset "Historie, myter og fortællinger i antropologisk perspektiv" Jun. 2004: praktikant på Institut for Menneskerettigheder. Okt. 2003 - feb. 2005: Redaktions- og projektmedarbejder for Dansk Institut for Internationale Studier, Afdeling for Holocaust- og folkedrabsstudier på undervisningsprojektet Auschwitz-dag. |
|
"Tsunami...bubblegum?"Frida Hastrup tilbragte et par måneder i Tranquebar umiddelbart efter |
Indslag i medierne20.10.2006: Esther fra Hejlskov er med på Galathea3 ekspeditionen (pdf) (Skive Folkeblad)
8. 8. 2006: Fire spørgsmål til Fihl (Jyllandsposten/Morgenavisen) Nationalmuseets Trankebar Initiativ er med hele 14 forskellige forskningsprojekter det største projekt på Galathea 3-ekspeditionen. Leder af Trankebar Initiativet antropolog Esther Fihl fra Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier ved Københavns Universitet, bliver i en klumme spurgt om hendes interesse for den gamle danske koloni i Indien. |
Esther Fihl |