Tranquebar – hvis historie? Transnational kulturarv i en tidligere dansk handelskoloni i IndienPh.d. projekt ved Helle Jørgensen, Institut for Historie og Områdestudier ved Aarhus Universitet
Tranquebar er netop nu under udvikling som kulturarvsområde (Heritage Area) i den sydindiske delstat Tamil Nadu. Lokale indiske myndigheder planlægger at udvikle byen som eksklusiv destination for kulturarvsturisme. Baggrunden for denne proces er, at Tranquebar i 1620-1845 var en dansk handelskoloni, hvilket fortsat præger stedet, som i dag er et af de bedst bevarede koloniale byanlæg i Indien. Inden for de seneste år er en række af Tranquebars historiske bygninger og anlæg blevet restaureret på initiativ af både danske og indiske NGO’er, myndigheder og private. De materielle spor fra den indo-danske kolonitid har i nyere tid tiltrukket sig bred interesse, og Tranquebar er med denne udvikling i fokus som et udtryk for kulturarv. Men hvad forstås i denne interkulturelle kontekst som kulturarv, og hvis kulturarv er det, der sikres ved bevaringen af de tidligere koloniale bygninger?
I den nutidige udvikling af Tranquebars kulturarv indgår mange interessegrupper med vidt forskellige baggrunde. Tranquebars historiske bygninger og deres brug er spørgsmål af betydning for såvel Tranquebars lokalbefolkning som turistbranchen, danske og indiske organisationer, myndigheder og forskere. Her indgår således en række aktører med alsidige interesser, fra social og økonomisk udvikling til kulturhistorisk identitet og bevidsthed. Projektet vil gennem etnografisk feltarbejde i Tranquebar afdække brugen og betydningen af kulturarvsbegreber i denne interkulturelle kontekst. Feltarbejdet skal udforske forhandlingen af forskellige nutidige forståelser af de kolonihistoriske bygningers betydning og brug blandt disse mange aktører, såvel som selve ideen om at bevare denne del af Tranquebars historie. Den udvikling som finder sted i Tranquebar netop nu, gør Tranquebar til et privilegeret felt for forskning i de kulturelle og sociale forhold, som skaber kulturarv og historisk bevidsthed, også på tværs af kulturer. Projektet vil dermed bidrage til teoretiseringen af det kulturmøde, som i dag finder sted mange forskellige steder i verden omkring materiel kulturarv, og vil belyse hvordan historisk bevidsthed opstår og forhandles. Det er en vigtig metodisk og teoretisk pointe at belyse betydningen af kulturarv ikke blot i lokal, men i transnational kontekst, i en optik der medtænker alsidige tilknytninger og brug af kulturarv i både dagligliv, turisme og forskning. Ph.d. vejledere: Niels Brimnes, Institut for Historie og Områdestudier ved Aarhus Universitet. Vyjayanthi Rao, Department of Anthropology, New School. Esther Fihl, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Københavns Universitet. |
Tranquebar – Whose History - Transnational Cultural Heritage in a Former Danish Trading Colony in IndiaPh.D. project by Helle Jørgensen, Institute of History and Area Studies, University of Aarhus
Tranquebar is currently under development as a Heritage Area. Local authorities in Tranquebar and Tamil Nadu aim to develop the area as a destination for heritage tourism. An important background for this process is to be found in Tranquebar’s joint Indo-Danish history as a trading colony in the years 1620-1845. The historical traces of this period are clearly visible today, as Tranquebar remains the most well preserved former European trading colony on the Indian coast. Within recent years, a number of the historical buildings in Tranquebar have been restored on the initiative both of Danish and Indian NGOs, authorities and private interests. The material remains from the Indo-Danish colonial period have thus attracted wide contemporary interest, and Tranquebar is highlighted as an expression of heritage. But what is actually conceptualised as heritage in this intercultural context, and whose heritage is being protected by the restoration of the buildings from the Indo-Danish colonial period? Many different interest groups are involved in the contemporary development of the heritage of Tranquebar. The historical buildings in Tranquebar and their use are of interest both to the local population of Tranquebar, to the tourist industry, to Indian and Danish authorities and organisations, as well as to academic researchers. Multiple interests are at play in this process, ranging from social and economic development to historical and cultural identity and awareness. The project aims to explore the use and significance of concepts of heritage in this intercultural context, by use of ethnographic fieldwork in Tranquebar. The negotiation of various contemporary understandings of the meanings and uses of the historical buildings in Tranquebar will be investigated, along with the very idea of preserving this part of the history of Tranquebar. The duration of the project is three years. The supervisors are: Niels Brimnes, Institute of History and Area Studies, University of Aarhus. Vyjayanthi Rao, Department of Anthropology, New School. Esther Fihl, Institute of Regional and Cross-Cultural Studies, University of Copenhagen. |
Helle Jørgensen, Ph.d. stipendiat, Cand. Scient. Anth.Email: hishej@hum.au.dk Tematisk specialisering i kulturarv, museologi, historiebevidsthed, historisk og kulturel identitet samt materiel kultur. Feltarbejdserfaring fra Danmark og New Zealand. Cand. scient. i antropologi fra Københavns Universitet, 2005. September 2006 – februar 2007: Projektansat museumsinspektør med ansvar for formidling ved Møns Museum. Arbejde inden for emnerne migration, turisme og skole samt lokal kulturarv. September 2005: Formidler ved "Det Gyldne Landskab – Et Kunstprojekt" under Kulturregion Storstrøms "Guldalderår 2005". Juni 2005 - juli 2005: Projektansat udstillingsmedarbejder ved Møns Museum. December 2004: Projektansat videnskabelig medarbejder ved Møns Museum. Kulturhistorisk undersøgelse til baggrund for kulturmiljøudpegning under Pilotprojekt Nationalpark Møn. Februar 2004 – Maj 2004: Hjælpelærer ved Institut for Antropologi, Københavns Universitet. Projektvejledning og undervisning på kurset "Kvalitative Metoder". |