Kolonial skoletradition i TranquebarFølg med på www.skolemuseum.dk
Projekt ved Keld Grinder-Hansen, Dansk Skolemuseum
Der eksisterer en bemærkelsesværdig koncentration af uddannelsesinstitutioner i dagens Tranquebar. Dette afspejler en stærk uddannelsestradition i området, som kan spores tilbage til den danske kolonitid og ankomsten af den dansk støttede Halle-Mission i 1706. Nogle årtier efter ankom en konkurrerende lutheransk mission – den herrnhutiske Brødremenighed -, som etablerede en missionsstation udenfor Tranquebar. I modsætning til andre danske kolonier (f.eks. Grønland og Dansk Vestindien) lykkedes det ikke Brødremenigheden at vinde kontrol med den lutheranske mission i Tranquebar, men måtte se sig slået af Halle-Missionen. Efterkommerne af Halle- Missionen - The Tamil Evangelical Church (TELC) – indtager stadig en central position indenfor uddannelse i det moderne Tranquebar, hvor kirken er ansvarlig både for grundskole og gymnasieundervisning (secondary school) samt et lærerseminarium i byen. Målet med projektet er, at undersøge denne uddannelsestraditions historiske udviklingslinjer og forsøge at forstå årsagerne til den ekstraordinære og langvarige succes for den lutheranske mission i Tranquebar-området. Denne udvikling vil blive perspektiveret ved en sammenligning med udviklingen i andre danske kolonier (Dansk Vestindien, Island, Grønland) og den generelle udvikling i andre europæiske landes kolonier. Resultaterne af projektet vil blive publiceret i en større videnskabelig artikel samt formidlet i kortere, populære artikler på internettet og i aviser og fagblade. |
Foto: Ingrid Fihl Simonsen, aug. 2005 |
The Colonial School Tradition in TranquebarKeld Grinder-Hansen, Ph.d, Director of The Danish School MuseumThe Project is financed by the Bikuben Foundation and is part of the Galathea3 expedition. A remarkable concentration of educational institutions exists in present-day Tranquebar. This reflects a strong educational tradition in the area, which can be traced directly to the arrival of the Danish Lutheran Halle-Mission in 1706. Some decades later a rival Lutheran mission – the Moravian Brethren – arrived at Tranquebar, where they established a mission station outside the town perimeter. Contrary to their success in other Danish colonies (eg. Greenland and the Danish West Indies) the Moravian Brethen did not succeed in getting a firm grip of the Lutheran mission in Tranquebar, and had to see themselves beaten by the Danish-Halle Mission. The descendants of the Danish-Halle Mission – the Tamil Evangelical Lutheran Church (TELC) still holds a strong position in the educational system of modern Tranquebar and is responsible for primary and secondary schools, along with a teacher training college in the town. The aim of this project is to examine this educational tradition historically and try to understand the reasons for the extraordinary and prolonged educational success of the Lutheran Mission in the Tranquebar area. This development will be viewed in a comparative perspective to the educational development in other Danish colonies (The Danish West Indies, Island, Greenland and the Faroe Islands.) as well as the general developement in European colonial history. Thus contributing to the understanding of the role of education in the former Danish Colonies and – in a broader perspective - European colonies as such. The project will result in a substantial academic article published in English. |
Foto: Ingrid Fihl Simonsen, aug. 2005 |
Keld Grinder-Hansen, Ph.dFødt i 1959, cand.mag. i historie og etnologi, ph.d. , museumschef for Dansk Skolemusuem (1997-). Keld Grinder-Hansen har skrevet en lang række monografier og artikler indenfor emnerne middelalderhistorie, numismatik, rejsens kulturhistorie og uddannelseshistorie. Læs mere om Dansk skolemuseum her |
|
Julie Bønnelycke stud. mag.Studie: Europæisk Etnologi med tilvalg på Almen Etnologi, Interkulturel Erhvervskommunikation og Komparative Kulturstudier. Mail: julieboe1@m8.stud.ku.dk Praktikant hos Dansk Skolemuseum på Tranquebar Initiativet og arbejder med et delprojekt om nutidens skole og uddannelse i Tharamgambadi. Julies feltarbejde tager blandt andet form af deltagerobservation på flere af områdets skoler, og observationer og interviews om uddannelse og skolegang blandt de forskellige samfundsgrupper i det lokale miljø.
Historie: 02/2007 Praktikant på Dansk Skolemuseum v. Tranquebar Initiativet Selvstændigt forskningsprojekt om skole og uddannelse i Tranquebar 01/2007 Nationalmuseets Skoletjeneste Undervisning og omvisning på udstillingen ”Danmarkshistorier 1660-2000”. 03/2006-06/2006 Center For Kulturanalyse Studentermedhjælp på projekt om Studiemiljø på Humaniora. 10/2004-12/2005 Maersk Air Trafikassistent 12/2002-09/2003 Atlantis Rejser Rejseleder i Egypten 0972002-10/2002 Service & Co. Guideuddannelse, Spanien. 11/2001-06/2002 Au pair, Bruxelles 11/2001-06/2002 Avanceret Franskkursus, NATO HQ, Bruxelles 1998-2001 Sproglig studentereksamen, Vestfyns Gymnasium |
De første trin i felten – af en etnologs dagbog
Af Julie Bønnelycke, etnologistuderende og praktikant på Dansk Skolemuseum Første trin i feltarbejdet går med at falde ind i miljøet i lokalområdet. Således har den første tid her i Tranquebar været helliget det formål at sætte sig ind i de lokale forhold, få de rette kontakter, og i det hele taget finde ud af at navigere rundt på stedet. Det indebærer en del trasken frem og tilbage, bevæbnet med notesblok og masser af tålmodighed for at få den rigtige start. Det ideelle er at få fat i en kerneinformant, der ikke alene kender en masse i lokalområdet, men også kan fungere som, eller skaffe en tolk og guide én uden om de værste kulturelle fadæser. Man vil på et eller andet tidspunkt komme til at føle sig som en elefant i et glashus, relativt ubekendt som man er med den fremmede kultur, man er landet i. Heldigvis er det her i Tranquebar intet problem at finde folk, der gerne vil tale med en – at man så ikke altid forstår hinanden er en anden sag! Mens man vandrer rundt på gadens varme støv, mellem geder og de allestedsnærværende køer sker det ofte, at man får samlet en hel hale af nysgerrige følgesvende: Små skolebørn, der sværmer om en, vil trykke hånd, høre hvad man hedder og hvor man kommer fra (og ja, om man har en kuglepen). Af og til følger der også voksne med, under fnis og latter peges og vinkes der til denne ”farvede person” (det er den kategori, vi danskere hører under hernede), der er så underholdende. Hvad folk mangler i engelsk ordforråd, opvejes så rigeligt at nysgerrighed, fagter og store, hvide smil i mørke ansigter. Møder man nogen, der mestrer nogenlunde samme sprog som en selv (og kan vi tyde hinandens accenter), er en længere udveksling af livshistorier nærmest uundgåelig, og en invitation til at sidde i skyggen og få noget at drikke følger som regel herefter. Gæstfriheden og hjælpsomheden er enorm, og vildtfremmede som vi er, inviteres vi alligevel til bryllupper, jubilæer og andre begivenheder, hvor vi under stor bevågenhed fra de øvrige deltagere altid kostes op på første parket og får kongelig særbehandling. Hvis man er heldig, fører også dette – udover en uforglemmelig oplevelse – til faglige kontakter med en tolk eller en, der på en anden måde kan hjælpe én videre. Sådan er networking i Trankebar – tidskrævende, men yderst givende. |
1257 par nysgerrige øjne…
Af Julie Bønnelycke, etnologistuderende og praktikant på Dansk Skolemuseum Skolemuseets udsendte var inviterede til en årligt tilbagevendende festaften på Tranquebars katolske pigeskole, St. Teresa, og troppede troligt op en varm tropeaften for at overvære den stort anlagte begivenhed. Ved porten til den store skole blev vi modtaget med stil: Vores hoveder blev stænket med rosenvand og vi fik røde og gule pletter sat i panden. Skolens præfekter og pigespejderkorps stod i to snorlige rækker og gjorde honnør da vi noget forsagte listede ned gennem den lange alle af strunke piger med ens fletninger og pletfri uniformer. Vi mærkede 1257 par mørke pigeøjne rettes mod os, og en mumlen rejse sig, da skolens samtlige elever i skolegården opdagede vores tilstedeværelse. Alle eleverne satte sig på kommando direkte ned i gårdens støv, mens vi blev vinket hen til en samling stole i den ene side, og der blev insisteret på, vi satte os allerforrest op mod den store scene. Den var i dagens anledning pyntet med farvestrålende glimmerguirlander og enorme højttalere, og dagens hovedtalere sad på række deroppe i guldbroderede silkesarier (mændene i de hvide vesti’er; viskestykkelignende beklædningsgenstande bundet om livet). Der var 8 hovedtalere, hvis bidrag til festlighederne bestod i alt to timers taler på tamil, hvis indhold for os må forblive ukendt. Række efter række af elever i ens skoleuniformer sad eksemplarisk stille under hele denne udstrakte seance, men der blev også holdt streng justits af de ihærdige præfekter, der jævnligt sendte skarpe øjekast eller skingre kommandoer til de, der måtte træde af på naturens vegne eller kom i karambolage med sidemanden. Hele tiden var der dog mindst 50 mørklokkede hoveder drejet væk fra scenen, over mod os, og vi blev studeret intenst. En præfekt faldt for fristelsen til at liste over og prikke til mig for at fortælle mig sit navn, spørge til mit, og se hvad jeg skrev i min notesbog. Dernæst satte hun sig besidderisk tæt op ad mig resten af tiden. Da talerne var slut fik de dygtige elever tildelt flidspræmier, og så blev stemningen opstemt: Det var tid til elevernes indslag, som tydeligvis var øvet igennem til perfektion: Seks piger i guldbesatte silkedragter og hovedpynt indtog med en ringlen af guldsmykker scenen og optrådte med en perfekt koordineret traditionel dans. Dernæst fulgte en dramatisering af Alexander den Stores indtog i Indien (som bortset fra de flotte kostumer og den typisk indiske overdrevne volumen på højttalerne kunne minde en del om en dansk skolekomedie), efterfulgt af et komplet stilskifte; en flok piger med jeans og glimmer i håret foldede sig ud i Bollywood-dans til den nyeste indiske popmusik. Listen af indslag for aftenen var lang, og hele scenariet var generelt bemærkelsesværdigt lidt børnevenligt. Alt i alt var begivenheden et spændende indtryk af en skole præget af disciplin, traditioner og meget formel omgangstone. |
Verdener mødes...
Af Julie Bønnelycke, etnologistuderende og praktikant på Dansk Skolemuseum Vestfyens efterskoles besøg i Trankebar inkluderer en lille ekskursion til en lokal skole. Skolemuseets udsendte tager derfor en gruppe med til en skole med det mundrette navn Eukatancheri Primary School, og her finder i sandhed et kulturmøde sted. Eleverne på skolen kommer fra familier af bønder og daglejere, uden mange økonomiske midler. Der er 401 elever og 9 lærere, men ikke nær nok klasselokaler, så en stor del af undervisningen foregår udenfor, siddende i skolegårdens sand. Her laves interimistiske klasselokaler under et træ, som tavlen placeres op ad, og så sidder man i klynger rundt omkring. Vores ankomst skaber stort postyr, da børnene skal modtage os med de sædvanlige hilsener og vinken. Vi vises rundt på skolen, der egentlig bare har ét stort fælles lokale, og langs væggen er skabt en række klasselokaler ved hjælp af en enkelt skillevæg og skærme af fletværk. Rektors kontor er placeret i et kosteskabslignende kammer for enden af rummet. Larmen er selvsagt overvældende, når den foretrukne undervisningsmetode er recitation i kor fra tavlen. En del af eleverne har taget deres yngre søskende med i skole, for når forældrene arbejder som daglejere, må de tage det arbejde, der kommer, og så er der ingen til at passe de mindre børn. Skolen må gøre en ihærdig indsats for at overbevise disse forældre om, at det er bedst at lade deres børn blive i skolen, og det sker ikke sjældent at en lærer må tage på besøg i hjemmet for at overtale forældre til at lade deres børn fortsætte uddannelsen. Da forældrene ofte ikke selv har en uddannelse, kan de heller ikke hjælpe børnene med deres lektier, og derfor stiller skolen dagligt lektiehjælp til rådighed for børnene. På mange områder går skolen ind og overtager en opdragende rolle – det er også her børnene lærer basal hygiejne og rengøring (hvilket bl.a. sker ved, at de deltager i den daglige vedligeholdelse og rengøring af skolens egne lokaler), og skolen tager sig af børnenes soignering, hvis den er mangelfuld hjemmefra. Desuden serveres hver dag et varmt måltid på skolen. Alt dette finansieres gennem de statstildelte midler, og donationer fra NGO’er og private. Eleverne fra Vestfyens Efterskole skal være etnologer for en dag, og de får stillet til opgave at udføre deltagerobservation i skolens klasser. De deles op – 1-2 danske elever i hver af skolens klasser, og så skal der observeres og noteres. Det kommer der meget forskelligartede oplevelser ud af – nogle deltager i lege i skolegården, andre sidder med i undervisningssituationer af meget varierende karakter. En fælles oplevelse er dog, at forholdene er noget mere skrabede end derhjemme, og materialemanglen er påfaldende. Nogle stykker har stiftet bekendtskab med en håndhævelse af disciplin af ganske håndfast karakter, om end resultatet af lærerens anstrengelser med en kæp lader til at være tvivlsomt. Der er stof til meget samtale og sammenligning mellem de danske og indiske forhold for efterskoleeleverne, samtidig med de må huske på, at der er utroligt stor forskel på forholdene på skolerne her i Tamil Nadu – og resten af Indien, for den sags skyld. Inden for uddannelsesområdet, som på så mange andre områder i dette vældige land, er kompleksiteten enorm, hvilket giver stof til de næste mange deltagerobservationer. |
Exactly the same – but different!
Hvordan kan man beskrive befolkningen i et så enormt og varieret land som Indien? Kan det lade sig gøre uden at begå grove generaliseringer og kategoriseringer, og uden at udøve en klassisk etnocentrisme i et land, der alt for ofte har set sig repræsenteret gennem den hvide kolonialists intellektuelle magtposition? Den vidunderligt paradoksale frase ”Exactly the same – but different” har vi hørt anvendt af de lokale selv mangen en gang under feltarbejdet her i Trankebar, i mange forskellige sammenhænge. Det virker måske ikke umiddelbart meningsgivende, men viste sig ved nærmere eftertanke at være rod til megen visdom. Det beskriver meget rammende kompleksiteten og det, der for en europæer kan virke som grundlæggende selvmodsigelser i det indiske samfund. Det passer på, hvordan man på én gang referer til sine landsfæller som ”brothers and sisters”, men samtidig på visse felter opretholder enorme forskelle, eksempelvis i den kastesystemdominerede samfundsstruktur og de strengt formaliserede omgangsformer. Det rammer præcist ind i, hvordan man gennem historien og skiftende regimers og kolonimagters dominans har inkorporeret fremmede kulturtræk i en fantastisk rummelig smeltedigel, hvor alt kan tilføjes, men ”with a twist”, der gør det umiskendeligt, ubestemmeligt indisk. Det gælder fra Tranquebars fine hotel, der går for at være udpræget vestligt, men mest af alt er udpræget indisk, selv i deres ”french breakfast” og ”Western dishes”, til den ”european dance” skolepigerne øver sig i på gaden, der indebærer langt flere hovedvrik og håndgestus end nogen teenager i Danmark har i sig. Den vestlige tendens til enten-eller kategorisering og behov for konsekvens og konsistens lader til at være befriende fraværende her. I Sydindien er dravidiske guder og skikke smeltet sammen med den hinduistiske tradition, der er en blanding af forskellig praksis i en grad, så der er diskussion om man overhovedet kan kalde det en religion. Således findes rester af, hvad man med en vis forsigtighed kan kalde en form for animisme sammen med en ren parade af mere eller mindre menneskelignende guddomme med farvestrålende attributter, foruden en forestilling om én guddommelig livskraft i universet, alt sammen under fællesbetegnelsen hinduisme. I et almindeligt fiskerhjem står en række af gudebilleder; Lakshmi, Shiva, Ganesh m.fl ved siden af et ikon med Madonna og barnet – for, som manden, der sælger gudebilleder til beskyttelse af huset siger: ”Jesus is also available”: Her er altid plads til en til, og det at være kristen betyder her ikke nødvendigvis, at man udelukker eksistensen af andre guder. Det er kristendom som vi kender den – og dog slet ikke. ”Exactly the same – but different” beskriver, hvordan man som etnolog gang på gang tror, man har forstået hvordan dette og hint hænger sammen, for i næste øjeblik igen at finde ud af, at det var en flygtig glæde. Det er alt for nemt at antage, at man forstår hinanden, og her bliver dette virkelig sat på spidsen. Så mange ting virker besnærende velkendte, men viser sig så ved nærmere eftersyn at være noget ganske andet. Også når det kommer til sproget – engelsk er vores fælles kommunikationsmiddel, men man må ofte spørge sig selv om det egentlig er det samme sprog, vi taler. Man har taget den gamle kolonimagts sprog til sig og gjort det til helt sit eget i administration og kommunikation mellem de forskellige sproggrupper i Indien, i en sådan grad, at nogle mener, at den særlige indiske variant af engelsk bør anerkendes som et selvstændigt sprog. På mange måder er udtrykket en yderst passende karakteristik af forholdet inderne imellem – såvel som af mødet mellem os og dem. |
Disciplin og straf
Af Julie Bønnelycke, etnologistuderende og praktikant på Dansk Skolemuseum Daglig morgensamling er udbredt praksis blandt de lokale skoler i Trankebar-området. Det følger nogenlunde samme mønster, med lidt variationer fra skole til skole. På én af skolerne foregår det således: Dagen starter med en indmarch i skolegården på geledder til taktfaste trommeslag af en udvalgt elev. Lærerne holder opsyn med, at ro og orden overholdes, og at rækkerne er lige og pæne. En lille håndfuld elever er udvalgt til at stå for seancen, mens det er den samme dreng fra øverste klassetrin (hvad der svarer til 4.klasse), der varetager ”eksercitsen”: Alle kommanderes i retstilling og gør honnør, så i rør, og så fremdeles et par gange. Dernæst træder en af de udvalgte elever frem, og fører an i den nationale troskabserklæring, som alle reciterer i kor, med hånden foran brystet. Dernæst følger en bøn, en læresætning af Tamil Nadus berømte poet Thiruvalluvar, nationalsangen, og så råbes der ”school dismissed”, og alle marcherer taktfast til klasselokalerne, akkompagneret af trommen. Hænderne skal være på ryggen, så man ikke fristes til at komme i karambolage med nogle af de andre elever. Ved døren til hvert klasselokale står en lærer parat, som inspicerer elevernes hænder, negle og skoleuniformer. Er skjorten uden for bukserne, eller sidder bæltet ikke ordentligt, skal det ordnes før man må komme ind i klassen. Eleverne selv går op i samlingen med liv og sjæl, og det er en ære at få lov at lede an i morgensamlingen. Hver klasse har desuden en duks, der står for at holde ro og orden i frikvarter, og som kan overtage kontrollen med klassen, hvis læreren er nødt til at forlade lokalet under undervisningen. De lidt større skoler kan have et helt korps af præfekter i særskilte uniformer, der med stor ansvarsbevidsthed varetager deres pligter. En morgen på et af mine skolebesøg møder der mig et sælsomt syn: Efter den obligatoriske morgensamling med bøn, troskabserklæring og honnør, ankommer skolens Headmaster (eneste mand på skolen; alle ansatte og lærere er kvinder, det er ganske normalt) i den støvede skolegård, på motorcykel og iført solbriller. Alene denne stilfulde forsinkede ankomst, er en pudsig kontrast til de ulige rækker af halvpjaltede, lettere usoignerede børn, der udgør denne skoles elevgruppe. Han får en hviskende besked af en lærer, og træder med rynket pande op på trappen foran forsamlingen, hvor han skuer ud over sin skole. Nu bryder en dundertale løs, og min tolk forklarer hviskende, at nogen har knust en rude på hans kontor. Børnene ser noget slukørede ud, og pludselig knytter hver og én sin højre hånd, og begynder at dunke sig selv oven i hovedet. Det går op for mig, at der er blevet givet ordre til kollektiv selvrevselse, og at det tydeligvis ikke er første gang, børnene prøver dette. De mange knytnæver dunker oven i barnehoveder, mens Headmaster fortsætter sin dundren om, at skolen er et tempel, der skal passes på, og bagefter skal alle hjælpe med at rydde op og gøre rent. Efter ca. 5 min er seancen slut, der råbes ”school dismissed”, og børnene lusker med forsagte miner tilbage mod klasseværelserne. Det er eneste gang, jeg oplever noget som dette, men jeg får under min observation i klasselokaler på de forskellige skoler, rig lejlighed til at studere straf- og disciplineringsmetoder. Det er ikke tilladt at slå børnene her, men man har beholdt en tynd trækæp i klasselokalerne, der dels fungerer som pegepind, dels bruges til at skærpe koncentrationen med. Den kan bruges som trussel, kan slås ned i pulten, eller oven i hovedet på uopmærksomme eller urolige børn. En kuglepen kan ofte tjene samme formål, og et hårdt dunk i ryggen på en elev er også en anvendt metode. Jeg har desuden hørt elever fortælle, at man som straf har måttet knæle på gulvet i kortere eller længere tid, men ikke selv set det praktiseret. Ligeledes verserer der historier om, at man på en højt estimeret privatskole har hængt elever op i fødderne og slået dem – jeg skal ikke kunne sige at det er sandt, men historien i sig selv tjener nok også et afskrækkende formål. Der er ingen tvivl om, at disciplin er nøgleordet, og når man taler med forældre og lærere om, hvad der kendetegner en god skole, er det især disciplin og orden, der kommer frem – dét er grundlaget for en god og effektiv indlæring. |
Store fremtidsdrømme
Af Julie Bønnelycke, etnologistuderende og praktikant på Dansk Skolemuseum Hver morgen, når lyset endnu er lavt i Trankebar, og fiskernes både vugger på den blanke havoverflade, går store flokke af unge, nyvaskede mænd gennem byen. De har skinnende blanke sko på, pletfri, nystrøgne skjorter og lange bukser med pressefold og vide ben. Det er de heldige; dem, der går en lys og succesrig fremtid i møde. Dem, der kommer til at opfylde forældrenes drømme og være rollemodeller for Trankebars hundredvis af skolebørn. For uden for byen står de nemlig på en bus og kører til nabobyens engineering college. Spørger man et skolebarn i Trankebar, hvad han eller hun vil være når vedkommende bliver stor, er svaret det samme, uanset om man er barn af en fisker, snedker eller købmand, muslim, hindu som kristen: Man vil være ingeniør eller læge. Og spørger man en forælder, hvad de ønsker for deres barns fremtid, er det præcist det samme: Ingeniør eller læge, så de kan tjene en masse penge og få en fremtid uden problemer (læs: Økonomiske problemer). Mange af disse forældre har ikke selv uddannelse, så de sender deres børn i den nærmeste skole og håber på, de får en lysere fremtid. Men skolegang koster penge, medmindre man tager en af de gratis government schools, der kan føre barnet igennem grundskolen. Desværre lider skolerne ofte af stor materialemangel; genbrugsbøger, manglende lærerløn og 75 elever siddende på gulvet i ét klasselokale er hverdagskost mange steder. Der er ikke nogen øvre grænse for antal elever i en klasse, men minimum er ca. 30. Når alle sidder og gennemgår skolematerialet i kor, er der ikke mange muligheder for at samle op om de elever, der falder bagud, og med forældrenes ofte begrænsede uddannelse har de ingen mulighed for at hjælpe deres skolebarn. Et andet stort problem er økonomien. Efter grundskolen skal der betales for videreuddannelsen, og det kræver en form for opsparing. Ofte har man ikke adgang til en bankkonto, så opsparing foregår efter cigarkasse-metoden. Én ting er, at det ikke er usædvanligt, et barn tages ud af skolen for at hjælpe i forældrenes erhverv med at tjene penge (et problem der dog er for aftagende, da forældrene er begyndt at vægte uddannelse højere) – et andet, ikke uvæsentligt problem i Trankebar er, at mange fiskere siden tsunamien har haft en tendens til at slå sig på flasken, så de penge der var beregnet til barnets uddannelse, simpelthen bliver drukket op. Det er ofte udelukkende mændene der bringer pengene hjem til familien, og derfor også dem, der i sidste ende disponerer over midlerne. Nogle kvinder har dog taget konsekvensen, og har taget job selv, for at tjene til husholdningen og lægge penge til side til barnets college. Og de mange nypudsede, nypressede, nyvaskede unge mennesker på vej til diverse uddannelsesinstitutioner om morgenen i Trankebars gader vidner da også om, at det går fremad, trods alt. Og rækker midlerne ikke til den højere videregående uddannelse, er der mange der vælger at tage en to-årig læreruddannelse, hvilket også giver håb, ikke alene for de nye lærere, men også for de mange kommende skoleelever. De nye lærere er fulde af visioner om at være stimulerende, pædagogiske forbilleder, der kan hjælpe en ny generation til at blive læger, ingeniører og sygeplejersker. |