Dansk kolonialisme i Tranquebar - Mødet med indisk samfund og kultur 1620-1845Projekt ved Esther Fihl, Center for Komparative Kulturstudier, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Københavns Universitet
Tranquebar prydes i dag af en perlerække af danske bygningsværker, og man kan ved at gå rundt i gaderne stadig opleve overordentlig meget af det unikke fysiske kulturmiljø. I samspil med denne materielle kulturarv, eksisterer der også en spændende immateriel kulturarv, som har at gøre med interessante efterretninger om det liv, der blev levet i og omkring disse bygninger, og om hvordan danskere og indere faktisk omgik hinanden. Hvordan beskrev danskerne egentlig de særprægede indiske skikke og traditioner, som de blev vidne til i Tranquebar? Ud fra kolonirapporter, rejseskildringer, missionsberetninger, dagbøger mv. analyseres forskellige sociale og kulturelle aspekter af kulturmødet, som det udspandt sig i og omkring de velbevarede bygninger helt tilbage fra etableringen af dansk kolonialisme først i 1600-tallet. På et overordnet plan handler det om, hvilke forestillinger, der blev skabt om Indien, og hvordan de blev en del af den danske immaterielle kulturarv, samt hvad det betød for den danske kolonipolitik. Tranquebar danner rammen om nordmænds og danskeres første systematiske møde med fremmede kulturer uden for Europa og indtager en særstilling, når man vil analysere kulturmøder og kulturarv. Det overordnede tema for forskningsprojektet er den immaterielle kulturarv, som koloniaktiviteterne og de mange handelsekspeditioner til Indien er udtryk for. Mødet mellem danskere og indere i kolonitidens Tranquebar indebar megen direkte kontakt og medførte, at varer og genstande blev bragt hjem til det danske marked og til danske museer, her især Nationalmuseet. De danske koloniaktiviteter i Asien satte stort præg på Danmarks historie. Det første danske aktieselskab var f.eks. Ostindisk Kompagni dannet i 1616, og i 1700-tallet hjembragte handlen ganske betydelige indtægter til Danmark. |
Danish Colonialism in India: The Encounter with Indian Society and Culture 1620-1845Project by Esther Fihl, Centre for Comparative Cultural Studies, Department of Cross-Cultural and Regional Studies, University of Copenhagen.
The Danish colony Tranquebar was established in 1620 on the southern Coromandel Coast in India as headquarter for the Danish expansion in Asia, parallel to and following the examples of especially the Dutch and English merchants. During the following 225 years, the Danes built up a colonial town whose special lay-out and historical buildings are still found in Tranquebar today. The present historical-anthropological research project will focus on the life which took place in and around these buildings and which in many ways can be characterized as an Indo-Danish cultural encounter. In much of the prevailing historical research, Danish colonialism in India is related primarily to the contemporary Danish or European context of expansion and to questions mainly on the profitability of the colonial trade and the relationship between the Danish and the other European colonial powers in India. In contrast, and as a supplement to this perspective, this research project will be an investigation of Danish colonialism in South India from the perspectives of also the pre-colonial and colonial Tamil society and culture. I want to explore the local cosmological and practical implications of the activities of the Danish-Norwegian colonial administers, traders, and tax collectors who lived in Tranquebar in the buildings which are today subject of much attention both from Danish and Indian authorities and tourists who see Tranquebar as an unique historical site in India. Broadly speaking, my research questions will be concentrated around the topic of what were the local socio-economic and cultural conditions for the establishment of Danish colonialism in India and next, what kind of local social and cultural processes of change were initiated in the area through the colonial activities? Who were the local social agents or players welcoming the foreign merchants, and why and which kind of cosmological and practical strategies did the Indians and the Danes/Norwegians, respectively, follow in the cultural encounter? How did they establish categories of “cultural otherness” of each other in this process and how did these perceptions influence daily life in the colony? Is it possible to locate paradigmatic shifts in the European/Danish representations of India from the beginning of the 17th century until the end of the Danish colonial adventure in India in 1845? These last research questions also relate to the creation of scientific “knowledge” on India and what contributions colonial officers, doctors, and missionaries made to different subject areas of science from the 17th to the 19 century with their, sometimes rather systematic investigations of languages, society, culture, religion, medicine, and nature in South India. The Indo-Danish cultural encounter in Tranquebar represents an important element in analysing the cultural history of early modern knowledge with regards to the world outside Europe and can productively be applied to especially the theme of the Danish Halle mission in Tranquebar which meant a great deal to the European perception and explorations of India during the 18th century. The historical site of Tranquebar is thus not only the host of some unique colonial buildings, but was in colonial times also the scene for a unique cultural encounter. |
Esther Fihl, Lektor, Dr. PhilInstitut for tværkulturelle og regionale studierKomparative kulturstudierKøbenhavns UniversitetLeifsgade 33, 7. sal.2300 København S.efihl@hum.ku.dkSpecialiserer sig i kultursammenstød, kolonialisme, kulturel in- og eksklusion, interkulturel kommunikation, repræsentation og videnshistorie. Regional specialisering i Indien og Centralasien. Etnografisk feltarbejdserfaring fra landsbyen Tranquebar i Sydindien og torajabefolkningen på Sulawesi i Indonesien Læs mere om Esther Fihls aktuelle forskning på: www.komparativekulturstudier.ku.dk/forskning Magister i Etnografi og Socialantroplogi fra Århus Universitet, 1983. Kandidatstipendiat samme sted 1984-6. 2004- Lektor på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Leder af Center for Komparative Kulturstudier, Københavns Universitet |
|
Simon Rastén, Stud.mag. i historieNationalmuseet Forsknings- og formidlingsafdelingen Etnografisk Samling Frederiksholms Kanal 12 1220 København K E-mail: Simon.Rasten@natmus.dk
Webredaktør og medhjælper på Nationalmuseets Tranquebar Initiativ Medvirker til opbyggelsen af Tranquebar Initiativets webside og fungerer som daglig redaktør. Står for indsamling af materiale i form af kilder, fotografier og genstande til formidling på websiden. Har foretaget arkivundersøgelser i Chennai (Madras) i Indien og medvirket i restaureringsarbejdet på Nygade kirkegård i Tranquebar. Har også foretaget arkivundersøgelser i forbindelse med restaureringen af den forhenværende guvernørbolig i Tranquebar. |
Hos Prinsen af ThanjavurAf Simon Rastén Min søgen efter dansk kolonihistorie i Indien havde bragt mig til et temmelig slidt palads i Thanjavur, 250 km syd for Chennai. For næsten 400 år siden havde lederen af den første danske ekspedition til Indien stået på præcis samme sted. Kongen havde givet tilladelse til, at danskerne kunne slå sig ned i Tranquebar, og i 225 år havde Danmark haft en koloni her. Nu sad kongens efterkommere ved siden af mig… |
Tronsalen i Thanjavur
|
De første dansk-indiske forbindelserDe første dansk-indiske forbindelser Af Tine S. Jensen I 1617 ankom den hollandske gesandt Boshouwer til Christian. 4.´s hof og fremførte, at han var udsending fra Rajahen af Kandy på Ceylon. Rajahen, der havde problemer med portugiserne, skulle bruge militær støtte og ønskede til gengæld at indgå en handelspagt med danskerne om fri handel på øen. Christian 4., som den 17. marts 1616 havde oprettet sit dansk Ostindisk kompagni på opfordring fra to hollandske købmænd, så her mulighed for at få en god handelskontakt i Ostindien. Allerede den 29. november påbegyndte en flåde sin rejse mod Ostindien.
|
Indslag i medierne22.10.2006: Den første dansker om Afrika (Politiken) Antropolog Esther Fihl har dykket ned i admiral Ove Gieddes rapport fra 1623 til Chr. lV og har bidraget med historien til Politiken. Hun er forskningsfaglig leder af Nationalmuseets Trankebar Initiativ, der med 14 forskellige forskningsprojekter er det mest omfattende projekt på Galathea 3-ekspeditionen.
20.10.2006: Esther fra Hejlskov er med på Galathea3 ekspeditionen (pdf) (Skive Folkeblad)
13.10.2006: Galathea ugerevy fra Ghana (Video produceret af Jyllandsposten for Tycho Brahe Planetariet)
8. 8. 2006: Fire spørgsmål til Fihl (Jyllandsposten/Morgenavisen) Nationalmuseets Trankebar Initiativ er med hele 14 forskellige forskningsprojekter det største projekt på Galathea 3-ekspeditionen. Leder af Trankebar Initiativet antropolog Esther Fihl fra Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier ved Københavns Universitet, bliver i en klumme spurgt om hendes interesse for den gamle danske koloni i Indien.
28.12.2005: Trankebar blev til ved et tilfælde (Politiken) Når Galathea 3-ekspeditionen sejler, vil Nationalmuseet bruge anledningen til at give danskerne et indblik i vores kulturarv i indiske Trankebar. Hvordan oplevede danskerne deres allerførste eksotiske kulturmøde? Og hvad var indernes syn på os? |
Esther Fihl |