Dansk kolonialisme i Tranquebar - Mødet med indisk samfund og kultur 1620-1845

Projekt ved Esther Fihl, Center for Komparative Kulturstudier, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Københavns Universitet

  • Projektet har plads på Galathea3

Tranquebar prydes i dag af en perlerække af danske bygningsværker, og man kan ved at gå rundt i gaderne stadig opleve overordentlig meget af det unikke fysiske kulturmiljø. I samspil med denne materielle kulturarv, eksisterer der også en spændende immateriel kulturarv, som har at gøre med interessante efterretninger om det liv, der blev levet i og omkring disse bygninger, og om hvordan danskere og indere faktisk omgik hinanden. Hvordan beskrev danskerne egentlig de særprægede indiske skikke og traditioner, som de blev vidne til i Tranquebar?

Ud fra kolonirapporter, rejseskildringer, missionsberetninger, dagbøger mv. analyseres forskellige sociale og kulturelle aspekter af kulturmødet, som det udspandt sig i og omkring de velbevarede bygninger helt tilbage fra etableringen af dansk kolonialisme først i 1600-tallet. På et overordnet plan handler det om, hvilke forestillinger, der blev skabt om Indien, og hvordan de blev en del af den danske immaterielle kulturarv, samt hvad det betød for den danske kolonipolitik. Tranquebar danner rammen om nordmænds og danskeres første systematiske møde med fremmede kulturer uden for Europa og indtager en særstilling, når man vil analysere kulturmøder og kulturarv. Det overordnede tema for forskningsprojektet er den immaterielle kulturarv, som koloniaktiviteterne og de mange handelsekspeditioner til Indien er udtryk for. Mødet mellem danskere og indere i kolonitidens Tranquebar indebar megen direkte kontakt og medførte, at varer og genstande blev bragt hjem til det danske marked og til danske museer, her især Nationalmuseet.

De danske koloniaktiviteter i Asien satte stort præg på Danmarks historie. Det første danske aktieselskab var f.eks. Ostindisk Kompagni dannet i 1616, og i 1700-tallet hjembragte handlen ganske betydelige indtægter til Danmark.

  

Tranquebar - tempelprocession #2




Danish Colonialism in India: The Encounter with Indian Society and Culture 1620-1845

Project by Esther Fihl,

Centre for Comparative Cultural Studies, Department of Cross-Cultural and Regional Studies, University of Copenhagen. 

  • The project is part of Galathea3

The Danish colony Tranquebar was established in 1620 on the southern Coromandel Coast in India as headquarter for the Danish expansion in Asia, parallel to and following the examples of especially the Dutch and English merchants.

During the following 225 years, the Danes built up a colonial town whose special lay-out and historical buildings are still found in Tranquebar today. The present historical-anthropological research project will focus on the life which took place in and around these buildings and which in many ways can be characterized as an Indo-Danish cultural encounter.

In much of the prevailing historical research, Danish colonialism in India is related primarily to the contemporary Danish or European context of expansion and to questions mainly on the profitability of the colonial trade and the relationship between the Danish and the other European colonial powers in India.

In contrast, and as a supplement to this perspective, this research project will be an investigation of Danish colonialism in South India from the perspectives of also the pre-colonial and colonial Tamil society and culture. I want to explore the local cosmological and practical implications of the activities of the Danish-Norwegian colonial administers, traders, and tax collectors who lived in Tranquebar in the buildings which are today subject of much attention both from Danish and Indian authorities and tourists who see Tranquebar as an unique historical site in India.

Broadly speaking, my research questions will be concentrated around the topic of what were the local socio-economic and cultural conditions for the establishment of Danish colonialism in India and next, what kind of local social and cultural processes of change were initiated in the area through the colonial activities? Who were the local social agents or players welcoming the foreign merchants, and why and which kind of cosmological and practical strategies did the Indians and the Danes/Norwegians, respectively, follow in the cultural encounter? How did they establish categories of “cultural otherness” of each other in this process and how did these perceptions influence daily life in the colony? Is it possible to locate paradigmatic shifts in the European/Danish representations of India from the beginning of the 17th century until the end of the Danish colonial adventure in India in 1845?

These last research questions also relate to the creation of scientific “knowledge” on India and what contributions colonial officers, doctors, and missionaries made to different subject areas of science from the 17th to the 19 century with their, sometimes rather systematic investigations of languages, society, culture, religion, medicine, and nature in South India. The Indo-Danish cultural encounter in Tranquebar represents an important element in analysing the cultural history of early modern knowledge with regards to the world outside Europe and can productively be applied to especially the theme of the Danish Halle mission in Tranquebar which meant a great deal to the European perception and explorations of India during the 18th century.

The historical site of Tranquebar is thus not only the host of some unique colonial buildings, but was in colonial times also the scene for a unique cultural encounter.



Esther Fihl, Lektor, Dr. Phil

Institut for tværkulturelle og regionale studier

Komparative kulturstudier

Københavns Universitet

Leifsgade 33, 7. sal.

2300 København S.

efihl@hum.ku.dk

Specialiserer sig i kultursammenstød, kolonialisme, kulturel in- og eksklusion, interkulturel kommunikation, repræsentation og videnshistorie. Regional specialisering i Indien og Centralasien. Etnografisk feltarbejdserfaring fra landsbyen Tranquebar i Sydindien og torajabefolkningen på Sulawesi i Indonesien

Læs mere om Esther Fihls aktuelle forskning på: www.komparativekulturstudier.ku.dk/forskning

Magister i Etnografi og Socialantroplogi fra Århus Universitet, 1983. Kandidatstipendiat samme sted 1984-6.

Disputats
Dr.phil. ved Københavns Universitet 2002. Carlsbergfondets Projekt Dansk Nomadeforskning, herunder afhandlingen Exploring Central Asia. Collecting Objects and Writning Culture from the Steppes to the High Pamir. Thames and Hudson & Rhodos International Science and Art Publishers, vol. I-II. 2002, læs mere på: http://komparativekulturstudier.ku.dk/forskning/Publikationer.doc

2004- Lektor på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Leder af Center for Komparative Kulturstudier, Københavns Universitet

1999-2004 Lektor i Almen Etnologi ved Institut for Arkæologi og Etnologi, Københavns Universitet

1998-99 Ansættelse som lektor (vikariat) ved Institut for Antropologi, Københavns Universitet

1996 (efterår) Ansættelse som lektor (tidsbegrænset) ved Institut for Samfund og Kultur. Grønlands Universitet, Nuuk/Århus Universitet

1991-93 (28 måneder) Ansættelse som seniorforsker ved Etnografisk Samling, Nationalmuseet. Forsknings¬projekt under Carlsbergfondets Projekt Dansk Nomadeforskning

1983-1998 Ansættelser som kandidatstipendiat, ekstern lektor, adjunkt (vikariat) og senere lektor (tidsbegrænset) ved Afdeling for Etnografi og Socialantropologi, Aarhus universitet.

  

Esther Fihl foto




Simon Rastén, Stud.mag. i historie

Nationalmuseet

Forsknings- og formidlingsafdelingen

Etnografisk Samling

Frederiksholms Kanal 12

1220 København K

E-mail: Simon.Rasten@natmus.dk

 

Webredaktør og medhjælper på Nationalmuseets Tranquebar Initiativ

Medvirker til opbyggelsen af Tranquebar Initiativets webside og fungerer som daglig redaktør. Står for indsamling af materiale i form af kilder, fotografier og genstande til formidling på websiden.

Har foretaget arkivundersøgelser i Chennai (Madras) i Indien og medvirket i restaureringsarbejdet på Nygade kirkegård i Tranquebar. Har også foretaget arkivundersøgelser i forbindelse med restaureringen af den forhenværende guvernørbolig i Tranquebar.

  

Simon Rastén




Hos Prinsen af Thanjavur

Af Simon Rastén

Min søgen efter dansk kolonihistorie i Indien havde bragt mig til et temmelig slidt palads i Thanjavur, 250 km syd for Chennai. For næsten 400 år siden havde lederen af den første danske ekspedition til Indien stået på præcis samme sted. Kongen havde givet tilladelse til, at danskerne kunne slå sig ned i Tranquebar, og i 225 år havde Danmark haft en koloni her. Nu sad kongens efterkommere ved siden af mig…
 
To gigantiske projektører blændede mig og de andre æresgæster, mens den første taler på tamilsk bød velkommen ud over en skrattende højttaler. Så blev der mørkt og lyden forsvandt. Projektørernes kraft var for meget for elkablerne, og nu kom der ikke længere meget lyd.
Langsomt talte han sig dog varm, og da han nærmede sig slutningen, nærmest råbte han. Jeg forstod stadig ikke, hvad han sagde. Bagved os hang et banner, hvor det overordnede tema fremgik: ”World Heritage Week” – international kulturarvsuge. I den anledning havde prinsen inviteret mig til at tale.
 
Ugen inden havde jeg siddet i et venteværelse på paladset, mens myggene havde sværmet om mine ankler. Jeg skulle for første gang mødes med seniorprinsen af Thanjavur. Hans fulde navn var S. Babaji Rajah Bhonsle Chattrapathy.
På vej til paladset havde jeg spekuleret over, hvad jeg dog skulle spørge sådan en prins om – hvordan skulle jeg tiltale ham, og gik han stadig rundt med fyrstetøj og stor gylden hat, som på de malerier jeg havde set fra 17-1800-tallet?
Efter en del venten havde den ældre, fåmælte sekretær endelig gjort tegn til at mødet kunne finde sted, og jeg var fulgt efter ham. Ved et ganske almindeligt skrivebord havde siddet en smilende mand i starten af 30erne.
Sekretæren havde højtideligt proklameret: ”His Royal Highness, Senior Prince Rajah Bhonsle!”. Så var den altså god nok – men hvor var guldhatten?!
 
Prinsen havde været klædt helt i hvidt, med den traditionelle røde plet i panden, og sådan så han også ud i dag. Ved siden af ham sad den gamle konge. Heller ingen krone, men blot hvidt tøj.
Arrangementet fortsatte med de næste 5 talere. Stadig ingen strøm. Jeg havde forberedt en PowerPoint-præsentation, men uden strøm var der ikke meget at gøre. Jeg var sidste taler, så jeg sad og improviserede en tale om det vigtige i at bevare den fælles kulturarv osv. Det kan aldrig gå helt galt med gode intentioner.
 
Lyden fra talerne rungede søvndyssende i den store tronsal. Den var rigt dekoreret med kraftige farver og malerier af begivenheder og tidligere konger. I det ene hjørne var et sort hul overdækket af jerntremmer.
Herunder løb en 6 kilometer lang underjordisk tunnel ud til et tempel, hvor kongerne kunne søge tilflugt, hvis det blev nødvendigt. Paladset havde uden tvivl været i bedre stand, men det var let at forestille sig den pragt, der havde mødt de første danske udsendinge.
Den unge admiral Ove Gedde ledede den ekspedition, der var udsendt af Christian 4. for at starte handelen med Indien. I dette fjerne land kunne der hentes krydderier, bomuld, silke mm. Varer, der var meget efterspurgte i Europa, og fortjenesten var stor, hvis skibene kom sikkert tilbage til København. Tidligere var alle disse varer blevet transporteret af landvejen, og de mange mellemhandlere havde alle taget deres fortjeneste. Ved at sejle direkte til Indien, syd om Afrika, kunne mellemledene springes over, og fortjenesten blev derved større for den enkelte investor. Vel at mærke når det gik godt, for det var dyrt at udruste skibe, og sejladsen gik ofte galt.
Størstedelen af besætningen døde under den lange tur, og mange skibe gik ned. Ikke kun i de ukendte farvande, men også i Danmark og ved skærene i Norge.
Det var vigtigt for det nystartede danske Ostindiske Kompagni at få en fast handelsstation i Indien, så de indiske returladninger kunne samles her.
Derfor var Ove Gedde i oktober 1620 rejst op til paladset i Thanjavur.
Portugiserne havde allerede slået sig ned på Thanjavurs område, og kongen kunne se en fordel af den europæiske handel. Alligevel trak forhandlingerne med danskerne ud. Gedde blev på paladset i 20 dage, og under ventetiden blev han bl.a. præsenteret for en kamp mellem elefanter og bøfler! Han var dog mere interesseret i at få indgået en traktat, men først efter han havde truet med at forlade hoffet, skete der fremskridt. Danmark fik tilladelse til at slå sig ned i den lille landsby Tharangambadi, eller Tranquebar som danskerne kaldte den, og de måtte opføre et fort og inddrive skatter på området. Betingelsen var, at de handlede, for på den måde kunne kongen af Thanjavur tjene på at afsætte indiske varer. Samtidig kunne han få våben, der udover sølv nærmest var den eneste europæiske vare, der var efterspurgt i Indien.
 
Et brag lød igennem tronsalen. Få sekunder efter blev vi igen blændet af projektørerne. Strømmen var tilbage. Talerne foregik stadig på tamilsk, men pludselig kunne jeg genkende mit navn og ”Denmark” i en ellers uforståelig sætning. Jeg gjorde mig parat og startede min præsentation. I korte træk gennemgik jeg Tranquebars historie under dansk styre: Erhvervelsen i 1620, den første protestantiske mission i Indien, der ankom i 1706, den første oversættelse af det Nye Testamente til tamilsk i 1714, den engelske besættelse af byen 1808-15 og endelig salget til England i 1845.
Derefter viste jeg billeder af nogle af de indiske genstande, der i dag findes på Nationalmuseet i København. Bl.a. en række farverige miniaturemalerier af forskellige indiske folketyper, der blev hjembragt af danskerne som en slags souvenir. Malerierne viser meget præcist, hvordan befolkningen har gået klædt. Jeg viste også nogle af de klassiske indiske bronzeskulpturer, som guvernør Peter Anker hjembragte.
Så sluttede jeg af.
Sporadisk klappen lød igennem salen. Det er de ikke gode til i Indien. Hvad klappen angår kunne de lære en hel del af kineserne. Den første frit folkevalgte kommunistiske regering i verden er ellers her fra Sydindien. 
Men måske var tilhørerne ikke kommunister…
 
Den gamle konge rejste sig langsomt og trykkede min hånd fast og længe, imens han spurgte til mit arbejde. Bag de tykke briller var et par livlige øjne, og hans sprog var tydeligt og lettere affekteret. Jeg har sjældent hørt en inder tale så pænt engelsk. Det lød som en britisk gentleman fra 1800-tallet, og forklaringen skal måske findes i kongehusets historie.
 
Da danskerne kom til Indien, var Thanjavur centrum for et af de mange områder, der blev styret af nogle mindre fyrster, ”Nayaker”. Tidligere var det store Chola-dynasti, der er berømt for dets bronzeskulpturer og templer, blevet ledet herfra. Nayak-styret var blevet væltet af Marathaerne, der kom nordfra. Marathaerne fik mere magt, men samtidig udviklede briternes kolonialisme sig til en egentlig imperialisme. Indien skulle ikke længere blot levere tekstiler, te og krydderier til England, nu skulle landet styres og effektiviseres efter europæisk forbillede. Indiens mange konger blev opfattet som despotiske ledere, og englænderne så det som deres opgave at skabe et retfærdigt styre. Nogle steder skete det ved, at områder overtoges med fysisk magt, andre steder fik fyrsterne lov til at blive siddende, mens den reelle magt blev flyttet til de nyoprettede engelske bystyrer. Thanjavur var blevet anglofiseret.
Marathaen Serfoji II er i dag berømt for sin visdom og sin støtte til kunst, litteratur, musik mm. Han var en lærd mand. I sin ungdom blev han undervist af den danske missionær Schwartz, der egentlig var fra Tyskland.
Han samlede bøger til sit store bibliotek og beherskede mange sprog. Blandt europæerne var han højt anset, og flere steder beskrives det nærmest overraskende, hvordan han på nydeligt engelsk citerede Shakespeare, Rousseau m.fl.
Serfoji var ikke kun blevet lærd gennem sin undervisning, han var også blevet vestlig og dermed uskadeliggjort. Han kunne holde sine selskaber og læse sine bøger, men udenfor paladsets mure styrede englænderne landet.
Og så er vi tilbage til den gamle konge. Grunden til at dette monarki er blevet bevaret, på trods af den britiske imperialisme, må nemlig findes i kongernes evne til at indpasse sig de eksisterende magtforhold. De fyrster, der gjorde modstand, blev fjernet af de militært overlegne englændere. Dem, der accepterede koloniseringen, blev siddende.
 
Jeg bøjede mig ned, og prinsen gav mig et tykt, rødt uldsjal om halsen.
Umiddelbart en naturlig gestus, da jeg jo havde brugt min tid på foredraget i paladset, ligesom vi selv giver blomster og rødvin til foredragsholdere.
 
Denne tradition med at give gaver, voldte dog danskerne mange problemer igennem tiden. Danmark havde ikke fået overdraget jorden i Tranquebar, men blot lejet den, og de skulle derfor betale en årlig fastsat lejeafgift.
Derudover kom gaver eller ”tribut”, der ofte blev et stridspunkt, da værdien heraf ikke lå fast. Danskerne forsøgte at holde udgifterne til gaver på et minimum, så der ikke gik inflation i gavegivningen, men samtidig skulle fyrsten tilfredsstilles.
Gaverne kunne bestå af alt fra våben, glas, sølv, klæder og fransk vin til noget så eksotisk som næsehorn, elefanter, heste og puddelhunde!
Gavegivningen var en svær balance, og flere gange gik det galt. Der skulle gives tribut i bestemte anledninger som tronskifte, rejser, besøg osv., men dette system var svært at gennemskue for danskerne. Ofte følte de, at gaverne var regulær pengeafpresning, og kongen prøvede uden tvivl at få det bedste ud af situationen. Samtidig blev danskernes gaver mindre, i de perioder hvor Thanjavur var svækket. I 1645 krævede en af Nayakens embedsmænd også gaver, og da danskerne nægtede, blev Tranquebar angrebet og nogle huse brændt ned.
Blot et af de mange eksempler på hvor galt det kunne gå. Danskerne udgjorde ikke nogen stærk magt i Tranquebar, og de måtte derfor gennem gaver sørge for at opretholde et godt forhold til deres udlejer, Kongen af Thanjavur.
 
Danmark solgte Tranquebar i 1845, men i dag er der igen megen dansk opmærksomhed omkring denne lille Sydindiske by. Det gamle fort Dansborg er blevet sat i stand af den private Foreningen Trankebar. I 2006 fejres 300-års jubilæet for den protestantiske mission, og tsunamiens konsekvenser – omkring 800 fiskere omkom – satte også gang i den danske indsamling. Nationalmuseets nystartede Tranquebar Initiativ har bl.a. til formål at restaurere nogle af de gamle danske bygninger, samt at skabe et forskningssamarbejde mellem danske og indiske institutioner, der arbejder med Tranquebar.
Men hvordan føler de lokale indere al denne interesse fra Danmark?
Hvilken værdi har disse gamle bygninger for dem? Kommer vi som en ny kolonimagt og kræver ejendomsretten tilbage?
For mange indere udgør de danske bygninger glimrende byggemateriale til nye huse. På den måde er den tidligere bymur allerede forsvundet. Det er vilkårene i et fattigt land. Bevaringen af kulturarven bliver sekundær, når mennesker lever på gaden. Men hvorfor så overhovedet bruge penge på disse gamle bygninger? Penge der kunne bruges til at bekæmpe fattigdom.
 
Mødet med prinsen af Thanjavur og mange andre engagerede indere har overbevist mig. For dem har disse bygninger en betydning, ligesom de har for os, fordi de fortæller en vigtig del af Indiens historie. Historien om en fredelig handel der udviklede sig til kolonisering og imperialisme. Og historien om et kulturmøde mellem indiske og europæiske skikke, tanker, religioner, medicin, arkitektur, administration mm.
Men i bevaringen af bygningerne ligger også håbet om at udvikle området gennem en bæredygtig turisme. Forhåbentlig vil det skabe flere arbejdspladser i en by uden de store muligheder. Og det vil i sidste ende øge den lokale interesse for at bevare Tranquebar. Ikke kun hos dedikerede akademikere, men også hos befolkningen.
 
Mit uldsjal kradsede i varmen, mens jeg bevægede mig ud ad paladset. De tykke mure havde virket betryggende, men nu var jeg igen på den kaotiske gade. Der var fyldt af rickshaw-chauffører og sælgere. Jeg kunne købe en original bronzeskulptur, et tæppe, et maleri, en skjorte eller en levende kylling. Duften af krydret mad var stærk og larmen øredøvende. Jeg tænkte på, hvordan Ove Gedde havde oplevet landet, da han trådte ud ad de samme porte.
Indien er stadig fremmed…

  

 

 

Paladset-i-Tanjore.jpg

Tronsalen i Thanjavur
Til højre ses den forhøjning, hvor kongens trone tidligere stod. I dag sidder den gamle konge mere ydmygt på en hvid plasticstol, men alle rejser sig stadig, når han træder ind i rummet.

 

 

Paladset-i-Tanjore2.jpg




De første dansk-indiske forbindelser

De første dansk-indiske forbindelser   

Af Tine S. Jensen

I 1617 ankom den hollandske gesandt Boshouwer til Christian. 4.´s hof og fremførte, at han var udsending fra Rajahen af Kandy på Ceylon. Rajahen, der havde problemer med portugiserne, skulle bruge militær støtte og ønskede til gengæld at indgå en handelspagt med danskerne om fri handel på øen. Christian 4., som den 17. marts 1616 havde oprettet sit dansk Ostindisk kompagni på opfordring fra to hollandske købmænd, så her mulighed for at få en god handelskontakt i Ostindien.
Christian 4. underskrev derfor den 30. marts 1618 en alliance- og handelskontrakt med Boshouwer.

Allerede den 29. november påbegyndte en flåde sin rejse mod Ostindien.
 
Den øverstbefalende på rejsen var en ung adelsmand ved navn Ove Giedde. Med på turen var også Boshouwer og Ostindisk kompagnis generaldirektør Roland Crappé.
Turen var lang og udmattende, og da Ove Giedde den 16. maj 1620 så Ceylon, var glæden stor. Glæden skulle imidlertid vare kort, for der gik ikke lang tid, førend Giedde måtte indse, at Rajahen af Kandy allerede havde sluttet fred med portugiserne og ikke længere indtog så stor en rolle som antaget. Rajahen nægtede desuden at bekræfte Boshouwers rolle som hans udsending og dermed heller ikke kontraktens grundlag.
 
I perioden fra den 17.-23. august forhandlede Ove Giedde med Rajahen, som stadig stod fast på traktatens ugyldighed. Han tilbød dog danskerne en overenskomst. Den 22. august 1620 blev en ny traktat underskrevet, hvori den danske konge lovede militær bistand, og Rajahen lovede danskerne et område ved navn Trincomalee på det nordlige Ceylon med ret til at bygge fæstning og kræve told. I sidste ende viste Rajahens løfte sig dog at være værdiløst.
 
Nogle måneder forinden var Roland Crappé sendt i forvejen og ankommet til den indiske Coramandelkyst. Han måtte der flygte fra portugiserne og havde, efter at hans skib Øresund var strandet, søgt ly hos Nayaken af Thanjavur, som han kendte fra et tidligere ophold i hollandsk tjeneste.
 
I september lagde Ove Giedde til ved handelspladsen Tharagambadi (danskerne kaldte den for Tranquebar), som betyder byen ved brændingen. Crappé kunne berette, at Nayaken var indforstået med at overlade Tranquebar til danskerne, hvis man ville drive handel. Han havde også givet Crappé løfte om, at man måtte bygge en fæstning og opkræve told. Giedde og Crappé forhandlede med Nayaken af Thanjavur, og der kom en traktat i hus den 19. november. I traktaten gav Nayaken tilladelse til at bygge fæstning, opkræve told og skat og udøve religion. Til gengæld skulle danskerne betale årlig tribut til Nayaken.
 
Giedde påbegyndte straks byggeriet af en fæstning, som han døbte ”Dansborg”. Inden Ove Giedde i februar 1621 begyndte sin hjemrejse, overlod han den fulde myndighed til Crappé. Giedde havde indset, at det ikke var muligt at vinde fodfæste på Ceylon, men at man havde opnået en god aftale med Tranquebar. Med tiden blev territoriet udvidet til også at indbefatte omkringliggende landbrugsjord.

 

 

  

Tranquebar - miniaturemaleri 3




Indslag i medierne

22.10.2006:  Den første dansker om Afrika (Politiken)

Antropolog Esther Fihl har dykket ned i admiral Ove Gieddes rapport fra 1623 til Chr. lV og har bidraget med historien til Politiken. Hun er forskningsfaglig leder af Nationalmuseets Trankebar Initiativ, der med 14 forskellige forskningsprojekter er det mest omfattende projekt på Galathea 3-ekspeditionen.

 

20.10.2006:  Esther fra Hejlskov er med på Galathea3 ekspeditionen (pdf) (Skive Folkeblad)

 

13.10.2006:  Galathea ugerevy fra Ghana (Video produceret af Jyllandsposten for Tycho Brahe Planetariet)

 

8. 8. 2006:    Fire spørgsmål til Fihl (Jyllandsposten/Morgenavisen)

Nationalmuseets Trankebar Initiativ er med hele 14 forskellige forskningsprojekter det største projekt på Galathea 3-ekspeditionen. Leder af Trankebar Initiativet antropolog Esther Fihl fra Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier ved Københavns Universitet, bliver i en klumme spurgt om hendes interesse for den gamle danske koloni i Indien.

 

28.12.2005:  Trankebar blev til ved et tilfælde (Politiken)

Når Galathea 3-ekspeditionen sejler, vil Nationalmuseet bruge anledningen til at give danskerne et indblik i vores kulturarv i indiske Trankebar. Hvordan oplevede danskerne deres allerførste eksotiske kulturmøde? Og hvad var indernes syn på os?

  

Ether Fihl, Foto Anette Sønderby Madsen JP

Esther Fihl
Foto: Anette Sønderby Madsen